Tento starý čínský systém meditace v pohybu nepomáhá pouze zbavit se zdravotních potíží vyvolaných současným způsobem života, ale pomáhá navíc získat zpět ztracený pocit celistvosti, ztracený pocit sounáležitosti s vesmírem, který nás obklopuje.
Teprve v jednotě těla a mysli se znovu objeví ztracená harmonie a pohyb člověka se přestane lišit od proudění řeky,
růstu stromů a letu ptáků na obloze.
“10 bodů Yang Cheng Fu”
1. Drž hlavu a šíji přirozeně vzpřímenou a mysl soustřeď na vrcholku hlavy.
Tehdy bude energie hromadící se na vrcholku hlavy lehká a citlivá. Termín “energie na vrcholku hlavy” znamená, že musíme hlavu držet vodorovně tak, aby se duch (schen) mohl vznést do jejího vrcholu. Abychom toho dosáhli, nepoužíváme sílu. Pokud užíváme síly, krk je tuhý a napjatý a krev a čchi nemohou volně plynout. Měli bychom cítit přirozenou lehkost a citlivost. Pokud na vrcholku hlavy není tato lehká a citlivá energie, nemůže se duch vznést.
2. Nech klesnout hrudník, vznes a zakulať záda.
Klesnutí hrudníku znamená, že je uvolněný a může se lehce usadit uvnitř. To umožňuje nasměrování čchi do tan-tienu. Měli bychom se vyvarovat napínání a roztahování hrudníku, protože čchi v něm potom zůstává zablokovaná a tím se těžiště přesouvá nahoru. To znemožňuje zakořenění a způsobuje nedostatek stability a “plavání na chodidlech”. Zdvižení zad znamená, že čchi se shromáždí v zádech. Pokud cvičenec nechá klesnout hrudník, záda se přirozeným způsobem lehce vyhrbí a zaoblí. To v nich vyvolá ohromnou vnitřní sílu, pomocí jíž je možno porazit každého protivníka.
3. Uvolni pas
Pas řídí pohyb celého těla. Pokud uvolníme pas, přilehnou chodidla dobře k podložce, vznikne v nich zakořeňující síla a náš postoj bude stabilní. Všechny změny plnosti a prázdnoty vznikají z obratu v pasu a proto se říká, že je pas životně nejdůležitější částí těla. Pokud cítíme nedostatek síly, musíme hledat příčinu v napětích v pase.
4. Rozlišuj prázdnotu a plnost.
Toto je hlavní princip tai-chi chuan. Pokud rozlišujeme prázdnotu a plnost, budou změny v našich pohybech probíhat lehce, obratně a bez námahy. Pokud tuto zásadu nerealizujeme, budou naše pohyby tvrdé, napjaté a těžké. Naše pozice budou nestabilní a kdokoli nás lehce zbaví rovnováhy.
5. Spusť ramena a lokty.
Klesnutí ramen znamená, že jsou uvolněná a lehce poklesají. Pokud je neuvolníme a zvedneme, čchi v nich zůstane zablokovaná a náš pohyb zbavíme vnitřní síly. Spuštění loktů dolů znamená, že jsou uvolněné a lehce nasměrované k zemi. Jestliže lokty zvedneme, pak nemůžeme uvolnit ani ramena. Nemůžeme odstrčit protivníka a děláme tak chybu “přerušení energie” tak, jak je tomu ve vnějších stylech.
6. Užívej mysl a ne sílu.
Tuto zásadu zdůrazňují klasické texty tai-chi chuan. Znamená to, že musíme výlučně spoléhat na koncentraci mysli a ne na fyzickou sílu. Při cvičeni tai-chi by mělo býc celé tělo uvolněné. Pokud se nám podaří zbavit se i těch nejmenších napětí tvořících bloky v našich šlachách , kostech a cévách, pak se budeme pohybovat lechce, obratně a spontánně. Jak je možné být silný bez použití síly? Meridiány našeho těla jsou jako vodní kanály v zemi. Když má řeka otevřenou cestu, může plynout svobodně. Stejně tak může v otevřených meridiánech plynout čchi volně, bez překážek. Jestliže jakékoliv napětí meridián blokuje, je pak průtok krve a čchi ohraničený. Naše pohyby ztrácejí obratnost. V takové situacii jen pouhé zatáhnutí za vlas otřese celým tělem. Klasické texty o tom říkají: “pouze z největší měkosti vznikne tvrdost.” Ramena lidí, kteří v tai-chi dosáhli vysoké úrovně, jsou jako ocel zabalená v bavlně. Jsou naplněná silou. Ve vnějších stylech se používá fyzická síla, která se ztrácí ve chvíli, kdy končí akce. To proto, že tato síla je vnější, povrchní, je snadné s ní zacházet a proto nemá smysl ji vyvíjet.
7. Jednota horní a dolní části těla
Klasické texty tuto zásadu objasňují takto: “energie má své kořeny v chodidlech, plyne přes nohy, je řízena pasem a je uvolňována dlaněmi.” Od chodidel, přes nohy, pas až do špiček prstů probíhá nepřetržitý proud čchi. Dlaně, chodila, pas, oči i duch (schen) se pohybují souhlasně, navzájem se sebou zkoordinovány. Takovou harmonii je možné nazvat “jednotou horní a dolní části těla”. Byť i jen jedna část není zkoordinována s druhými, může to v obtížné situaci člověka vykolejit.
8. Jednota vnitřního a vnějšího.
Cílem tai-chi chuan je rozvíjení ducha, proto se říká, že “duch je vůdce a tělo jeho podřízený”. Jestliže vzrůstá síla ducha, stávají se naše pohyby přirozeně lehké a obratné. Pozice formy nejsou ničím jiným než plností a prázdnotou, otevíráním a zavíráním.
Otevírání resp. zavírání neznamená pouze pohyby chodidel a dlaní. V té samé chvíli musíme mít také na mysli ideu otevírání resp. zavírání. Jestliže vnitřní a vnější je jednotou, všechno se stává jednou energií, jednou čchi. Neexistují pak žádná ohraničení.
9. Plynulost bez přerušování
Síla vnějších stylů je povrchní a neohrabaná. Proto vydíme její začátek a konec, plynulost a přerušení. Síla předešlé akce se vyčerpá, než vznikne nová. Na této úrovni je snadné ji přemoci. Jelikož v tai-chi používáme mysl, neexistuje od počátku do konce žádné přerušení. Všechno je kompletní, plynulé, kroužící a neskončené. Klasické texty o tom říkají: “Pohyb je jako velká řeka, plynoucí bez konce,” nebo: “Pohyb čchi je jako odvíjení hedvábné nitě z kokonu bource morušového.” Všechno to vyjadřuje myšlenku jednoty, jedné čchi.
10. Hledej klid v pohybu
Adepti vnějších stylů považují umění vysokých skoků, kopů a nízkých sedů za zručnost. Vyčerpávají svoji čchi a po každé praktice strácejí dech. Tai-chi používá ke zrovnovážení pohybu klid. Dokonce i když se pohybujeme, zůstáváme v klidu. Proto také čím pomaleji cvičíme formu, tím lépe. Když zpomalíme pohyb, začneme pomalu a dlouze dýchat. Čchi stéká do tan-tienu a tím se přirozeným způsobem vyhneme škodlivým účinkům zvýšeného pulsu.
Důležité body při stání v přirozené pozici (praxe Wu-ji)
1. Hlavu držíme tak jako by byla zavěšena shora za bod baihui na vrcholku hlavy. Je třeba jemně couvnout bradou ve směru nefritového polštáře (přibližně poloha obratle atlasu). Nenakláníme hlavu do stran, dopředu ani dozadu. Otevřeme nefritový polštář. Vše je třeba dělat bez nadměrného použití síly. Pokud použijeme příliš síly, krk i šíje se napne a krev ani čchi nebude moci volně proudit.
2. Uvolňujeme ramena a lokty. Uvolnění ramen a loktů především znamená, že jim dovolujeme klesnout. Pokud nedovolíme ramenům i loktům klesat, energie našeho těla i vnitřní síla (jin) se bude blokovat. Ramena netlačíme dopředu ani dozadu. Poloha ramen by však měla být taková, aby se lopatky mohly nepatrně otočit a v horní části zad se vytvořil jemný oblouk. Paže visí volně podél těla, v podpaží však necháváme malý prostor, lokty jsou mírně pokrčené a dlaně opřené na boku stehen.
3. Uvolňujeme hrudník. Uvolnění hrudníku začíná uvolněním hrudní kosti (sterna). Je to jako kdybychom vtáhli hrudní kost dovnitř, nikoliv však silou, ale přes uvolnění (klesání). Od hrudní kosti pokračujeme uvolněním celého hrudního koše směrem k páteři – uvolňujeme mezižeberní šlachy a svaly, bránici i celý vnitřní prostor hrudníku včetně vnitřních orgánů. Uvolnění hrudníku je spojené s uvolněním páteře, změnou polohy těžiště těla a klesání čchi do tan-tienu.
4. Páteř by měla být uvolněná, narovnaná, přirozené oblouky páteře by měly mít správné proporce. Zvláštní pozornost věnujeme bederní části páteře, kde se nachází důležitý bod ming-men – brána života. Bod ming-men a prostor kolem tohoto bodu je třeba uvolnit a otevřít. Kostrč udržujeme ve vertikální poloze.
5. Uvolňujeme yao. Čínský termín yao obvykle překládáme jako pas. Yao však přesněji označuje prostor těla na úrovni bederní části páteře – bederní páteř, svaly šlachy které obklopují nebo jsou napojené na bederní páteř, včetně svalů pánevního dna, břicha a bránice a vnitřní orgány dutiny břišní. Stejně jako uvolnění hrudníku začíná uvolněním hrudní kosti, uvolňování pasu začíná uvolnění prostoru kolem bodu ming-men, odtud pak rozšiřujeme uvolnění do celého pasu.
6. Otevíráme a uvolňujeme klouby nohou. Uvolnění a otevření kloubů souvisí se zvětšení možnosti pohybu (vnějšího i vnitřního) v kloubech. Co se týká kyčlí, je třeba je uvolnit natolik, aby se pas mohl svobodně pohybovat a síla dolní části těla se mohla propojit s horní částí těla. Kolena jsou vždy alespoň jemně ohnutá, nepřesahují však špičky chodidel.
7. V přirozené pozici obě chodidla nesou stejné množství váhy. Na každém chodidle zvlášť, však váhu umisťujeme tak, aby 60 procent spočívalo na patách a 40 na přední části chodidla.
Důležité principy pohybu v tai-chi
1. Nejdůležitějším principem týkajícím se pohybu v tai-chi je vědomý pohyb. Yong yi, bu yong li – „používej mysl, nikoliv sílu“ a nei wai xiang he – „jednota vnějšího a vnitřního“ jsou principy zdůrazňující úlohu mysli při cvičení tai-chi. Především je třeba vyvarovat se mechanickému cvičení forem. Mysl by měla být plně soustředěná na pohybu, který vykonáváme. Snažíme se stále hlouběji vnímat a rozumět pohybu. Pokud v průběhu cvičení formy naše soustředění povolí a mysl unikne k jiným myšlenkám, netrápíme se tím, ale co nejrychleji se vracíme zpět k tématu.
2. Při cvičení formy by se tělo mělo pohybovat jako celek a řízeno by mělo být pasem (yao). V tai-chi se snažíme nerozdělovat pohyb. Pohyby rukou i nohou jsou vždy součástí pohybu celku, jen tak může dosáhnout xhang xia xiang sui – „horní i spodní část těla následují jedna druhou“ a xiang lian bu duan – „kontinuita bez přerušení“. Pokud je pohyb celého těla sjednocen, může vznikat vnitřní síla jin a my dosáhneme kýžených efektů plynoucích ze cvičení tai-chi. Pramenem pohybu celého těla je pas (yao). Při cvičení tai-chi se říká song yao – „uvolni pas“, jen tak může pas řídit celé tělo a z jeho rotace vznikat všechny proměny prázdnoty v plnost a naopak.
3. Pohyb by měl být uvolněný a přirozený. Uvolněným pohybem rozumíme především to, že nepoužíváme nadměrné množství napětí vznikající z rozdělování pohybu a dalších vžitých pohybových vzorců, které nám brání ve vytvoření integrované síly celého těla (jin). Přirozený pohyb je spojený s následováním přirozeného fungování naše těla, opakováním pohybu v proporcích našeho těla a vnímání hranic možností našeho těla. Neopakujeme slepě vnější pohyb, ale snažíme se pochopit myšlenku pohybu.
4. Přestože forma musí procházet pevnými body – dingdian je třeba při cvičení formy zachovávat princip „zdá se, že se (pohyb) zastavil, přesto se nezastavuje“. Konec jedné formy je začátkem další a tak jedna fáze pohybu střídá druhou bez přerušení. Klíčem k tomu je mysl.
5. Když začínáme cvičit tai-chi, měli bychom se při cvičení formy snažit o plynulý a pomalý pohyb. To nám umožní, i když se pohybujeme, dong zhong qiu jing – „hledat klid v pohybu“. I když poté zrychlíme pohyb nebo budeme využívat explozivní sílu fajin, naše mysl zůstane klidná a soustředění nepřerušené. Pomalý pohyb na začátku nám také umožní lépe si všímat a odstraňovat zvyky, které nám překáží ve správném cvičení.
6. Poslední bod se týká kroků ve formě. Říká se, že při cvičení formy by náš krok měl být lehký a jistý jako krok kočky – mao xing bu. Pokud například vykračujeme pravou nohou, musíme nejprve přenést celou váhu na levou nohu a dobře se na ní zakořenit. Při vykračování musí pracovat obě nohy, tak abychom měli stálou kontrolu nad pohybem. Nejprve opřeme chodidlo pravé nohy o zem a teprve poté na něj přenášíme váhu. Je třeba dobře rozlišovat plnost a prázdnotu – fen xu shi.
Kromě těchto důležitých bodů dáváme pozor i na body popsané v souvislosti s pozicí wu-ji: hlava zůstává zavěšená, brada lehce posunutá dozadu, nefritový polštář otevřený, ramena a lokty klesají, vtahujeme hrudník, nezakláníme se, nepředkláníme se, nenahýbáme se do stran, otevíráme bránu života, kostrč je vystředěná, kyčle otevřené, kolena se ohýbají a narovnávají, nikdy je však úplně nepropínáme.
Odpružení (Peng)
Forma Odpružení je první ze čtyř forem – Odpružení (Peng), Zatažení (Lu), Stisknutí (Ji), Zatlačení (An) – tvořících první část formy (Yang Cheng-fu) nazývanou Hlazení vrabčího ocasu (Lan Que Wei). Odpružení zde vystupuje ve dvou variantách (nalevo a napravo) lišících se pouze svým technickým provedením. Všechny níže uvedené body platí jako důležité požadavky pro obě tyto varianty.
- Ve formě odpružení musí celé tělo fungovat jako pružina. „Žádná část těla nesmí pracovat nedokonale, žádná nesmí pracovat málo či příliš a žádná nesmí jednat odděleně od celku“. Mysl a s ní i energie (síla) se rozpíná do celého těla a bez výjimky vyplňuje celý jeho prostor. Je to jako vzduch, kterým nafukujeme míč.
- Přestože je energie odpružení nejvíce patrná v pohybu přední ruky směrem nahoru a dopředu, musíme mít na paměti, že jejím pramenem je sjednocený pohyb celého těla. Je třeba si stále připomínat verše z Taijiquan Jing: „Jakmile se člověk dá do pohybu, celé jeho tělo musí být lehké a citlivé a všechny jeho části musí být vzájemně propojeny (gaun chuan).“ a „Její kořeny (gen) jsou v chodidlech, její uvolnění (fa) začíná od nohou, řízena (zhuzai) je pasem (yao) a vyjádřena (xing) pohybem rukou.“
- Než vykročíme do formy Odpružení nezapomínáme zavěsit hlavu, klesnout v ramenou a loktech, uvolnit hrudník, narovnat páteř, dobře se zakořenit a mysl soustředit v dantianu. V přechodu do formy se snažíme, aby byl pohyb nohou, dolní a horní části trupu, rukou i hlavy přirozeně jednotný – xhang xia xiang sui – „horní i spodní část těla následují jedna druhou“. Našlapujeme jako kočka a pozornost věnujeme oběma dlaním.
- Po otevření formy jsou nohy ustaveny do pozice luku a šípu. Přední chodidlo směřuje rovně dopředu, chodidlo zadní nohy je pootočené směrem ven přibližně v úhlu 45 stupňů. Rozložení váhy je 70 procent na přední a 30 procent na zadní noze. Je důležité, aby koleno přední nohy nepřesahovalo špičku chodidla. Kromě některých technických odlišností platí pro pozici luku stejné požadavky jako pro pozici wuji. Důležitá je i pozice těžiště těla. Podíváme-li se na pozici těla v Odpružení ze strany, mělo by se těžiště těla nacházet blíže přednímu chodidlu. Z pohledu zepředu, by však těžiště mělo zůstávat spíše ve středu pozice. Toho docílíme nalezením správné vzájemné pozice kloubů těla. Dáváme si především pozor na polohu boků, které by měly zůstat v rovině, tak aby kostrč směřovala rovně dolů. Nevystrkujeme také boky do stran.
Svou podstatou je forma Odpružení (Peng) obsažena v každé další formě Taijiquan. Společně s formou Zatažení (Lu) a Základní rovnováhou (Zhong-Ding) patří mezi nejdůležitější z Třinácti základních forem umění Taiji.
Cesta země, člověka a nebes
Klasická forma stylu Jang
A. Země
1. Přirozená pozice (wu ťi)
2. Začátek formy (počátek tchai –ti)
3.Chytání ptačího ocasu 3.1. Odražení vlevo a vpravo
3.2. Malé a velké zavinutí
3.3. Stlačení
3.4. Odstrčení
4. Jednoduchý bič 4.1. Stažení
4.2 Úder ramenem
4.3. Úder loktem
4.4. Rozdělení
5. Zvednutí rukou
6. Úder ramenem
7. Bílý jeřáb rozkládá svá křídla
8. Ometání kolena vlevo
9. Hráč na loutnu
10. Ometání kolena vlevo
11. Ometání kolena vpravo
12. Ometání kolena vlevo
13. Hráč na loutnu
14. Ometání kolena vlevo
15. Krok s úderem shora, kryt a úder pěstí
16. Uzamčení
17. Zkřížení rukou
B. Člověk
18. Chycení tygra a návrat do hor
19. Chytání ptačího ocasu
20. Šikmý jednoduchý bič
21. Pěst pod loktem
22. Couvnutí s odstrčením opice doleva
23. Couvnutí s odstrčením opice doprava
24. Couvnutí s odstrčením opice doleva
25. Couvnutí s odstrčením opice doprava
26. Šikmý let
27. Zvednutí rukou
28. Úder ramenem
29. Bílý jeřáb rozkládá svá křídla
30. Ometání kolena
31. Hledání jehly na dně more
32. Rozevření vějíře
33. Obrat s úderem shora
34. Kryt a úder pěstí
35. Chytání ptačího ocasu
36. Jednoduchý bič
37. Přenášení rukou lehkých jako mraky
38. Jednoduchý bič
39. Popleskání koňského hřbetu
40. Kop nártem pravé nohy
41. Kop nártem levé nohy
42. Otočení a kop levou patou
43. Ometání kolena doleva a doprava
44. Úder dolů
45. Obrat s úderem shora
46. Kryt a úder pěstí
47. Kop pravou patou
48. Udeření tygra vlevo
49. Udeření tygra vpravo
50. Kop pravou patou
51. Úder na protivníkovy uši
52. Kop levou patou
53. Obrat a kop pravou patou
54. Kryt a úder pěstí
55. Uzamčení
56. Zkřížení rukou
C. Nebesa
57. Chycení tygra a návrat do hor
58. Chytání ptačího ocasu
59. Šikmý jednoduchý bič
60. Rozčesávání hřívy divokého koně vpravo
61. Rozčesávání hřívy divokého koně vlevo
62. Rozčesávání hřívy divokého koně vpravo
63. Chytání ptačího ocasu
64. Jednoduchý bič
65. Tkadlena na JZ
66. Tkadlena na JV
67. Tkadlena na SV
68. Tkadlena na SZ
69. Chytání ptačího ocasu
70. Jednoduchý bič
71. Přenášení rukou lehkých jako mraky
72. Jednoduchý bič
73. Plazící se had
74. Zlatý kohout stojící na levé noze
75. Zlatý kohout stojící na pravé noze
76. Couvnutí s odstrčením opice doleva
77. Couvnutí s odstrčením opice doprava
78. Couvnutí s odstrčením opice doleva
79. Couvnutí s odstrčením opice doprava
80. Šikmý let
81. Zvednutí rukou
82. Úder ramenem
83. Bílý jeřáb rozkládá svá křídla
84. Ometání kolena vlevo
85. Hledání jehly na dně more
86. Rozevření vějíře
87. Obrat, bílý had vystrkuje jazyk
88. Krok, úderloktem, kryt a úder pěstí
89. Chytání ptačího ocasu
90. Jednoduchý bič
91. Přenášení rukou lehkých jako mraky
92. Jednoduchý bič
93. Popleskání koňského hřbetu
94. Bílý had vystrkuje jazyk
95. Obrat a kop pravou patou
96. Úder dolů
97. Chytání ptačího ocasu
98. Jednoduchý bič
99. Plazící se had
100. Rozsvícení Sedmi hvězd
101. Couvnutí s osedláním tygra
102. Lotosový kop
103. Napnutí luku na tygra
104. Úder loktem, kry a úder pěstí
105. Uzamčení
106. Zkřížení rukou
107. Konec formy (konec tchaj-ti)
108. Přirozená úpozice (Wu-ti)